[Tex-nl] Afbreekpatronen voor het Nederlands

Pander pander at users.sourceforge.net
Wed Aug 4 15:53:52 CEST 2021

Hoi allemaal,

Voor OpenTaal heb ik samen met Simon afgelopen jaar een nieuwe
woordenlijst en spellingcontrole gemaakt. Deze zijn te vinden in:

- woordenlijst: https://github.com/OpenTaal/opentaal-wordlist

- spellingcontrole: https://github.com/OpenTaal/opentaal-hunspell

- laatste installeerbare pakketten:
https://github.com/OpenTaal/opentaal-beta

Nu is het tijd om ook de afbreekpatronen een update te gaan geven.
Daarvoor heb ik eerst een van de testen die we gebruiken bijgewerkt, zie
https://github.com/OpenTaal/tex-gdictee Dit is een pakket dat
Nederlandse dummyteksten bevat. Hoe die worden afgebroken is te zien in
bijvoorbeeld
https://github.com/OpenTaal/tex-gdictee/blob/master/gdictee/gdictee-test123.pdf

Hier heb ik twee vragen over aan jullie. Is het gewenst om bijvoorbeeld
's ochtends bij elkaar te houden met een non-breaking space? Dat kan
weer resulteren in iets lelijks zoals afbreken zo:

... 's och-
tends ...

Vergelijkbrare vraag voor 's-Hertogenbosch. Is dit prima?

... 's-Her-
togenbosch ...

Andere vraag is of ik de diakritische tekens nog steeds als \"e moet
gebruiken in gdictee.dtx voor legacyredenen of is het momenteel gangbaar
om ë te gebruiken? (Dat was in 2013 nog niet het geval.)

Alvast bedankt,

Pander