[Tex-nl] [MAPS] De "snelheid" van LuaLaTeX

Hans Hagen j.hagen at xs4all.nl
Thu May 2 17:44:58 CEST 2019

On 5/2/2019 2:55 AM, Wilfred van Rooijen wrote:
> [...]
> pdfLaTeX.
>
> Voor het zetten van Japanse teksten is er maar een "engine" die het echt
> goed kan: platex / uplatex (waarbij uplatex de UTF-8 versie van platex
> is). De uplatex engine is nog geheel traditioneel, dat will zeggen: tex
> -> dvi -> dvips -> ps2pdf is de optimale route. Maar dat is dus een hoop
> gelazer als je dingen als PGF/TikZ wil gebruiken, of als je figuren in
> JPG, PDF of PNG wil gebruiken. Ook dvipdfmx gaat niet zo goed samen met
> Japanse teksten (hoewel dvipdfmx verschilt van dvipdfm in de "verbeterde

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de fonts ligt. CJK fonts zijn
natuurlijk groter maar dat geldt voor het hele document, niet per
pagina. De karakters zijn wat groter dus er gaan er minder op een pagina
en in de praktijk zal dus de verwerking niet trager moeten zijn. Er is
immers ook geen afbreken, ligaturen etc.

Als ik een test run doe met volle pagina's tekst (paragrafen van 300
karakters, 6 per pagina) dan haal ik op een al wat oudere laptop met de
laatst versie van context:

mkiv lua stats  > runtime: 3.702 seconds, 167 processed pages, 167
shipped pages, 45.110 pages/second

(in japanese script mode dus specifieke script spatiering en linebreak
en font heiseikakugostd-w5)