[Tex-nl] kleur onderdrukken in dvips

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Thu Feb 8 00:39:30 CET 2018

Ik neem aan dat deze afbeeldingen van het Middeleeuwse handschrift scans zijn, en dat de informatie beschikbaar is als JPG (of een ander "foto"-achtig formaat).
Dan is het misschien een optie:
- rename alle huidige $file.eps naar $file-color.eps- converteer alle $file.jpg naar zwart/wit, bijvoorbeeld met ImageMagick "convert": $file-zw.jpg
- gebruik jpeg2ps om alle $file-zw.jpg naar $file.eps te converteren
Het is iets meer werk, maar met een shell-scriptje is dat toch wel te doen.
Wilfred

    On Wednesday, February 7, 2018, 11:31:54 PM GMT+9, Piet van Oostrum <piet-l at vanoostrum.org> wrote:

 andreal schreef:

 > Beste allemaal,
 >
 > In het boek dat nu eindelijk naar de drukker gaat heb ik een groot
 > aantal afbeeldingen van karakters
 > in het middeleeuwse handschrift als eps ingevoegd. Deze afbeeldingen
 > zijn in kleur, maar het boek wordt gewoon zwart-wit. Ik lever het boek
 > aan als een 2400dpi Postscript bestand, maar kennelijk zitten daar de
 > kleuren nog in, want ik krijg het verzoek uit IJsland een
 > Postscriptbestand in grayscale te sturen. Wat voor optie moet ik dvips
 > meegeven om de kleuren naar grayscale om te zetten?
 >
 > Bij voorbaat bedankt voor iedere aanwijzing,

> [...]

Hallo Andrea,

Probeer dit eens:

\def\setGray{\special{ps:
    true setglobal globaldict begin
    /setrgbcolor { 0.07 mul exch 0.71 mul add exch 0.21 mul add setgray
} def
    end false setglobal
}}

En dan aan het begin van je document:
\setGray

Of misschien op de plaatsen waar gekleurde plaatjes staan, nog eens.

Komt hier vandaan: https://tex.stackexchange.com/questions/365452/color-image-to-grayscale-conversion-by-using-dvips-in-miktex

Dat is in de context van LaTeX geschreven maar ik denk dat het universeel is.
--
Piet van Oostrum <piet-l at vanoostrum.org>
WWW: http://piet.vanoostrum.org/