[Tex-nl] [Ter info] Scan van boek "Hoeveel Letters?" 1950

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Tue Nov 21 04:55:06 CET 2017

Als pedagogisch werk is er wel het een en ander op aan te merken - de eenheid "Augustijn" wordt al in de inleiding gebruikt maar wordt nergens gedefinieerd, net als de "(Didot)punten", hoewel men in het "voorwoord" wel de opmerking maakt dat alles is opgemeten met een micrometer. Kortom, het wordt allemaal niet echt duidelijk.
Men heeft het over een "zethaak", als in de zinsnede "[...] voor zover als dit erop ging in de haak gezet". Is dit de oorsprong van de uitdrukking dat iets "niet in de haak" is?
Wilfred