[Tex-nl] p.~5

Piet van Oostrum piet-l at pietvanoostrum.com
Fri Feb 17 09:38:34 CET 2017

andreal schreef:

 > Tja, maar die redacteur is zo'n Word mens, die het ook over 2 spaties en
 > een extra witregel heeft. Ik zoek dus een engelstalig geschrift met
 > regels, of tenminste opties over sit soort kwesties. Ik kon in de
 > Tekstwijzer van Treebus niets vinden maar in het nederlands gebruik je
 > natuurlijk geen p. Wie kan me wijzen op iets passends?

Als hij alleen maar 1 of 2 spaties kent, dan geef je hem toch 1 spatie, maar niet uitrekbaar.
Bijvoorbeeld \hspace\fontdimen2\font of wat je zelf al eerder schreef \hbox{ }. Daar kun je dan een handige macro voor maken samen met de "p.".

Voor een Engelstalige referentie kom je al gauw uit bij The Chicago Manual of Style, maar ik verwacht niet dat daar iets concreter zal staan als "1 spatie". Kleinere spaties worden voornamelijk in wiskundige formules gebruikt, niet zozeer in tekst (behalve in het Frans).
--
Piet van Oostrum <piet at vanoostrum.org>
WWW: http://pietvanoostrum.com/