[Tex-nl] p.~5

andreal andreal at xs4all.nl
Wed Feb 15 12:09:08 CET 2017

Beste TeXers,

Nu de redacteur eindelijk aan mijn boek begonnen is, komen er ook op- en
aanmerkingen over
de typografie. Een daarvan gaat over de witruimte na p. en pp. (het boek
is in het engels).
Die had ik gecodeerd als p.~5 enz. Nu zie ik dat de tie alleen
verhindert dat er op dat punt wordt afgebroken. Ik vermoed dat de spatie
na p. dus net als andere spaties rekbaar is en dat de goede man gevallen
is over een nogal opgerekt geval. Ik kan natuurlijk ipv p.~5 iets
schrijven
als \hbox{p. 5}, zodat ik steeds dezelfde witruimte krijg.
Maar ik heb de indruk dat hij echt minder wit wil dan de normale ruimte
tussen woorden.
Is dat gebruikelijk in het engels? Ik heb wat gezocht, ook op het
internet, maar vind geen uitsluitsel en al helemaal niet hoe groot die
kleinere spatie dan zou moeten zijn.
Wie weet hier meer over?
Bij voorbaat dank,

Andrea de Leeuw van Weenen