[Tex-nl] [pgfplots] Serienamen met ampersands

Bas Dekker (TeXniek) texnics at digifuga.nl
Wed Feb 11 11:02:57 CET 2015

Hallo allemaal,

Ik ben hier bezig met een script om staafgrafieken te maken op basis van extern aangeleverde data. O.a. "stacked bars", waarbij op de X-as geen cijfers, maar namen van datareeksen staan. Zie bijvoorbeeld http://pgfplots.sourceforge.net/example_99.pdf voor een voorbeeld van de gewenste output.

Sommige van die geleverde serienamen bevatten ampersands, bijvoorbeeld "P&C" voor "planning en control" in plaats van "tool1" uit het voorbeeld.

Deze string komt terug in de "symbolic x coords" instructie en in in de "addplot" instructie.

De TeX processor zegt dan natuurlijk "misplaced alignment". Terecht. Maar als ik hem escape, dan zegt hij "Missing \endcsname inserted". En dat is vervelender.

Voor nu heb ik een string-replacement gedaan door "&" door " en " te vervangen, maar dat is nou niet bepaald elegant en stijlvol, met name omdat de klant zich niet in zijn eigen data herkent.

Iemand enig idee hoe ik hem die ampersand door kan geven?

Bedankt alvast!

Bas Dekker
(sub-account voor TeXniek)

Postbus 11088