[Tex-nl] Grappig stukje (in het Engels weliswaar) namens 'Comic sans' --> ntg voor jongeren.

Koen Wybo koen.wybo at pandora.be
Fri Dec 18 14:29:51 CET 2015

"Het is trouwens de laatste tijd erg rustig op de lijst. Is iedereen met
pensioen of gaan we tegenwoordig massaal naar Stack Exchange?"

Pensioen ligt nog een beetje ver: nog een kleine kwarteeuw te gaan ;-)

De 'vraag"  http://tex.stackexchange.com/ versus ntg-mailinglijst kan ik
in een andere context plaatsen: het aanleren van latex aan studenten
secundair onderwijs (mbo in Nederland?).
Dit jaar ben ik erin geslaagd om 4 leerlingen enthousiast te krijgen om
LaTeX te gebruiken voor hun eindwerk (na 7 magere jaren, nu hopelijk de
7 vette...).
Wat reik ik hen aan?
* Een algemeen overzicht van hoe LaTeX ongeveer werkt,
* een verwijzing naar documentatie in PDF
(http://users.skynet.be/denkendehanden/latex.html) en online
(tex.stackexchange.com),
* een documentclass dat specifiek is voor hun eindwerk
(https://sites.google.com/site/koenwybo/latex)
... en uiteraard mogen ze mij altijd hun vragen stellen.

De mailinglijst heb ik vernoemd maar ik vrees dat mijn studenten andere
manieren hebben om informatie op te zoeken en te delen. Zij zien elkaar
op school, hebben een facebook-pagina voor hun klas, ... en ze gebruiken
zelfs teamspeak (https://www.teamspeak.com/) niet enkel om online
spellen te spelen maar ook om elkaar te melden dat ze huiswerk aan het
maken zijn, ... en dus ook voor het delen van LaTeX-vragen. Jongeren
hebben meer communicatiemiddelen ter beschikking. Een mailinglijst is
voor mij als 'oudere" handig maar om jongeren te bereiken ga je iets
extra moeten doen. Voor hen is een mailinglijst een optie die niet in
hun top5 voorkomt.
Ntg heeft veel troeven om mijn leerlingen aan te spreken: oerdegelijk
advies, nederlandstalig, een open mentaliteit, internationale
connecties, regelmatige (jaarlijkse) bijeenkomsten, een organisatie die
structuur en support kan aanbieden, enz.

Koen Wybo