[Tex-nl] Tikz/pgf en cijfers met komma's

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Wed May 7 05:45:43 CEST 2014

Hallo Koen,

Ik heb even in de source gekeken maar het wordt er niet veel duidelijker op. Source code:

line 407...

\pgfpie at slice{\pgfpie at angleBegin/\pgfpie at sum*360+\rotate}
    {\the\pgfpie at angleEnd/\pgfpie at sum*360+\rotate}
    {\p}
    {\t}
    {\theexplode}
    {\thecolor}
    {\theradius}
    {\pos}
    \xdef\pgfpie at angleBegin{\the\pgfpie at angleEnd}

Dit stukje code roept de functie \pgfpie at slice aan, en het derde argument is het "getal" dat in de taartpunt terecht komt. Het getal lijkt dus in \p te zitten, en \p is het argument van de \foreach-loop op line 389. Dus inderdaad, het "getal" is datgene dat door de PGF math engine berekend wordt. Met andere woorden, het getal wordt niet geformatteerd (en ik denk zelfs dat je hele rare getallen kan krijgen, probeer maar eens een taartdiagram te maken met 3 gelijke taartpunten - ik denk dat je dan 33.33333 te zien krijgt).

Ik denk dat je moet experimenteren met \pgfmathprintnumber, zie sectie 66 van de PGF manual.

Cheers,
Wilfred