[Tex-nl] [XeLaTeX] Probleem met inlezen van .eps bestanden

Hein Zelle hein.zelle at bmtargoss.com
Tue May 6 15:17:00 CEST 2014

Hallo Bas,

> Ik heb een jaar geleden een stuk programmatuur geschreven die het
> altijd goed heeft gedaan, en nu niet meer (upgrade naar Mac OS X
> Mavericks intussen, maar ik weet niet of er een causaal verband
> is).

Dat kan ik helaas ook niet zien, maar ik heb misschien wel een
oplossing die werkt.  Als eerste: zijn je eps files die je uit
pstricks krijgt geldig?  Kun je ze bekijken en zien ze er goed uit?

> ** WARNING ** pdf_open: Not a PDF 1.[1-5] file.
> ** WARNING ** Failed to include image file "./ilsezij.eps"
> ** WARNING ** >> Please check if
> ** WARNING ** >>   rungs -q -dNOPAUSE -dBATCH -sPAPERSIZE=a0 -sDEVICE=pdfwrite -dCompatibilityLevel=%v -dAutoFilterGrayImages=false -dGrayImageFilter=/FlateEncode -dAutoFilterColorImages=false -dColorImageFilter=/FlateEncode -sOutputFile='%o' '%i' -c quit
> ** WARNING ** >>   %o = output filename, %i = input filename, %b = input filename without suffix
> ** WARNING ** >> can really convert "./ilsezij.eps" to PDF format image.

Je kunt denk ik 2 dingen doen:

1) kijken of je bovenstaande handmatig aan de praat krijgt met

gs -q -dNOPAUSE -dBATCH -sDEVICE=pdfwrite                        \
  -dAutoFilterGrayImages=false -dGrayImageFilter=/FlateEncode    \
  -dAutoFilterColorImages=false -dColorImageFilter=/FlateEncode  \
  -sOutputFile='ilsezij.pdf' 'ilsezij.eps'

Zo ja, dan graven in de logfiles van XeLaTeX waarom het daar toch mis
gaat.  Zo nee, dan is er iets mis met je eps file of met je
ghostscript installatie.  Bij mij werkt bovenstaande en krijg ik een
goede pdf file.

2) kijken of het wel werkt als je eerst handmatig je eps converteert
naar pdf.  Ik gebruik daarvoor "epstopdf", je moet even kijken of je
die hebt op je mac of een alternatief, of dat je het kunt
installeren.  Onder linux is er een pakket "texlive-font-utils" waar
deze in zit.

epstopdf test.eps

Dat zou een file test.pdf moeten produceren, daarna kun je xelatex nog
een keer draaien.  Als stap 2) inderdaad werkt zou ik nadat je alle
eps files hebt gegenereerd in 1 keer alles converteren naar pdf, en
dan je uiteindelijke latex stap draaien.

Ik weet niet wat er aan je installatie veranderd is, mogelijk is de
'default' bij xelatex overgegaan van dvi/ps naar pdf.  Bij de overgang
naar pdflatex heb ik jaren geleden hetzelfde euvel gehad. Ondertussen
maak ik alleen nog maar pdf en png graphics om die reden.  Alle eps
graphics worden eerst omgezet naar pdf.  Ik heb zelf niet meer
teruggekeken, dus ik zou Wilfred's advies volgen en iets soortgelijks
doen.

Groeten,
	Hein

--

Dr. Hein Zelle
Senior consultant meteorology & oceanography

Tel:        +31 (0)527-242299
Fax:        +31 (0)527-242016
E-mail:     hein.zelle at bmtargoss.com
Website:    www.bmtargoss.com

BMT ARGOSS b.v.
Voorsterweg 28, 8316 PT Marknesse, the Netherlands
Postal address: P.O. Box 61, 8325 ZH Vollenhove, the Netherlands

Registered in The Netherlands, Registered no. 39060160.

Unless otherwise agreed by BMT ARGOSS in writing, all work,
services, goods or products supplied by BMT ARGOSS shall be subject
to and governed by BMT ARGOSS' own terms and conditions which are
available for inspection from BMT ARGOSS on request.

E-mail confidentiality notice and disclaimer:
The contents of this e-mail and any attachments are intended for the
use of the mail addressee(s) shown. If you are not that person, you
are not allowed to read it, to take any action based upon it or to
copy it, forward, distribute or disclose the contents of it and you
should please delete it from your system. BMT ARGOSS does not accept
liability for any errors or omissions in the context of this e-mail or
its attachments which arise as a result of internet transmission, nor
accept liability for statements which are those of the author and
clearly not made on behalf of BMT ARGOSS.