[Tex-nl] compressie cyrillische fonts / documentgrootte

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Wed Sep 25 13:05:56 CEST 2013

Hallo Hein,

Ik weet niet precies hoe gecompliceerd het document is, maar op zich kan je redelijk makkelijk overstappen op xelatex. De enige fundamentele veranderingen zijn:

- alle verwijzingen naar "input encoding" moet je verwijderen (inputenc en zo)
- babel moet vervangen worden door polyglossia
- je moet een (degelijk) OTF font voor Russisch hebben (ik neem aan dat dat wel te regelen is via CTAN of zo)

Als je nu al UTF-8 gebruikt voor de input file, dan kan je bij wijze van spreken direct overstappen op xelatex. Dat gezegd hebbende kan ik natuurlijk niet beoordelen of de PDF uiteindelijk (veel) kleiner gaat worden...

Da garoeta,
Wilfred