[Tex-nl] Knuth interview

Hans Hagen pragma at wxs.nl
Sun Jun 30 12:21:25 CEST 2013

On 6/29/2013 11:46 PM, Johan Vromans wrote:

> Ik weet niet hoe het bij jou is, maar op mijn systeem zijn alle moderne
> *tex programma's een symlink naar pdftex.

ik gebruik aleen maar luatex en heb nog nooit een macro pakket via een
symlink aangeroepen

maar dat terzijde, omdat pdftex het backend in zich heeft heb je dus ook
meer libraries meegelinked .. bv jpg

> Niet helemaal correct -- het stokoude latex programma genereert dvi die
> gewoon door de moderne dvi2ps wordt verwerkt.

en dat is dus beperkt tot ps en beperkte graphic inclusie ... als je pdf
wilt produceren (evt uit die ps) kom je dus ook bij vergelijkbare
libraries als die in pdftex uit (en ik betwijfel of dvi2ps iets doet met
wide fonts en zo)

kortom: die libraries in de 'moderne tex' zijn nogal allerdaags en mijn
punt is dat als je de compleciteit wilt afleiden uit het aantal
libraries, dat je dan de hele keten moet bekijken dus van tex source
naar pdf output

en wat jij 'moderne tex' noems is overigens al weer ouderwets, als je
xetex aanroept krijg je nog meer libraries

(overigens, zodra je perl of ruby nodig hebt wordt het wat betreft
libraries en afhankelijkeden alleen maar erger, dus dan valt tex nog mee)

de libraries zijn meestal probleemloos maar wel een gedoe voor
onwikkelaars en 'packagers'; waar tex vroeger een als nogal grote
installatie kon worden beschouwd, is het tegenwoordig een kleintje
vergeleken met andere programmas

Hans

                                           Hans Hagen | PRAGMA ADE
               Ridderstraat 27 | 8061 GH Hasselt | The Netherlands
     tel: 038 477 53 69 | voip: 087 875 68 74 | www.pragma-ade.com