[Tex-nl] Knuth interview

Hans Hagen pragma at wxs.nl
Sat Jun 29 11:13:19 CEST 2013

On 6/29/2013 10:51 AM, J.A.J. Pater wrote:

> Even een anekdote: Afgelopen week is een vriend van mij gepromoveerd.
> Bij het opmaken van zijn proefschrift was er één voetnoot verschoven,
> zodat vanaf een bepaalde bladzijde alle voetnoten er één waren
> opgeschoven. Nu wordt het overnieuw gedrukt. Als hij TeX had gebruikt
> had dat natuurlijk ook kunnen gebeuren,
> maar toch vermoed ik dat de kans op dergelijke fouten daardoor iets
> kleiner geweest zou zijn

een tex gebruiker (en er zijn er zat denk ik die niet altijd het
verschil kunnen zien tussen sommige teksten gezet met tex of wat anders,
ik ook niet) zou in de systematiek zelfs tex kunnen vermoeden -)

op zich is het een sport om vast te stellen of iets niet door tex is
gemaakt: nummeringen zoals je al aangeeft, inconsistente spatiering
(hoewel gebruikers de boel goed kunnen verzieken in een tex document),
maar vooral inconsistent font gebruik, bv in captions .. vaak zijn het
dat soort secundaire kenmerken die opvallen, niet eens de kwaliteit van
de lopende tekst

> Dat is een goed punt. Een goede ePubTeX zou welkom zijn.

ik kan alleen voor context spreken, maar context mkiv heeft een epub
backend (een draad die ik binnenkort maar weer eens moet oppakken) ...
punt is daarbij altijd dat de invoer goed moet zijn gestructureerd omdat
er anders nogal wat fuzzy reconstructie bij komt kijken

Hans

                                           Hans Hagen | PRAGMA ADE
               Ridderstraat 27 | 8061 GH Hasselt | The Netherlands
     tel: 038 477 53 69 | voip: 087 875 68 74 | www.pragma-ade.com