[Tex-nl] Knuth interview

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Sat Jun 29 03:34:15 CEST 2013

Hallo Hans, anderen,

> punt is dat we tegenwoordig in een unicode (en opentype) wereld level dus is
> updaten op een gegeven moment onvermijdelijk

Om een eigen praktijkvoorbeeld te geven: ik heb best wel wat tijd geinvesteerd om xelatex te gebruiken om mijn werk in het Japans te doen. Dat werkte best wel redelijk, maar er waren constant kleine dingen: geen ondersteuning in babel/polyglossia, verticale typesetting is niet echt goed in xelatex, omrekenen van data naar de Japanse kalender is niet automatisch, veel van de gratis Japanse fonts hebben geen bold en andere features, en de spatiering is om te huilen, voornamelijk als er engels materiaal en wiskundig materiaal tussen de karakters opduikt. Uiteindelijk ben ik toch maar gezwicht en naar uplatex overgestapt. Dat is de unicode-enabled versie platex. Het is een stap terug, want je moet weer via dvi -> dvipdfmx, en je kan geen OTF fonts gebruiken, en het aantal fonts is erg beperkt. Maar wel bold in de chapter headings, betere spatiering, en volledige babel ondersteuning, inclusief omrekenen van data en gebruik van westerse of japanse tekens voor
 cijfers.

Ik zou graag met de moderne tijd meegaan (unicode, UTF, OTF) maar soms is oude meuk blijkbaar beter.

> [...]
> zijn (dus ook buiten richtlijnen en stramienen), het uiterste uit structureren
> en hergebruik haalt, plezier beleeft aan het zo best mogelijk presenteren van
> informatie (dus ook grafisch), misschien zelfs met interessante vorm elementen
> en fonts mag werken, een 'personal touch', etc. Als dat er niet inzit
> kan altijd nog een 'stijl' worden aanbevolen. Ik zie regelmatig heel
> mooie voorbeelden van verslagen (academisch en daarbuiten, docenten en
> studenten) en eerlijk gezegd is dat voor mij de stimulans om me bezig te houden

De mening van een enthousiasteling. 99% van de studenten is volstrekt niet geinteresseerd in de "mogelijkheden". Ze willen met zo min mogelijk moeijte zo snel mogelijk afstuderen. De meesten begrijpen nauwelijks hun eigen afstudeeronderzoek, laat staan dat ze zich zorgen maken over het "zo goed mogelijk presenteren". En voor de 1% van de studenten die wel geinteresseerd is moet je ook enorm uitkijken. Voor je het weet verwordt het schrijven van het afstudeerverslag in een eindeloze herhaling van andere vormgeving, rare fonts en allerlei ander irrelevant geklooij. In Nederland kan je je dat misschien veroorloven, want een afstudeerder is pas klaar als de begeleider zegt dat dat zo is. In de meeste andere landen is er harde deadline, en alle tijd die opgaat aan geklootzak met TeX is tijd die we niet kunnen besteden aan de inhoudelijk kant van het onderzoek. Dus ik wil een simpele maar vastomschreven template zodat niet elke student opnieuw het wiel hoeft
 uit te vinden en zijn tijd kan besteden aan inhoudelijk relevant werk.

> (overigens denk ik dat er niet veel studenten zijn die op hun uiteindelijke
> werkplek tex mogen gebruiken; hoewel .. als men de smaak te pakken heeft dan
> vindt men wel een manier denk ik)

Een interessante anecdote van de CEA in Frankrijk (Commisariat a l'Energie Atomique, tegenwoordig ook wel
Commisariat a l'Energie Atomique et Alternative), een wetenschappelijke organisatie met 10.000'en werknemers en 10 onderzoeksinstituten. Ongeveer 15 jaar geleden begon men daar met het invoeren van een ISO-9002 gebaseerd "quality control" beleid, dat gepaard ging aan een nieuwe huisstijl, en content management system gebaseerd op MS Office. Tot onvrede van velen betekende dat het einde van LaTeX voor interne en externe documenten. Er is op een gegeven moment een staking van gekomen, en uiteindelijk is het gebruik van TeX toch weer toegestaan. Sterker nog, anno tegenwoordig propageert met "onafhankelijkheid" en het gebruik van bijvoorbeeld linux wordt aangemoedigd en PowerPoint wordt ontmoedigt (vervangen door latex + beamer). Het kan verkeren.

Wilfred