[Tex-nl] Knuth interview

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Sat Jun 29 01:17:37 CEST 2013

Hallo allemaal,

>- bovendien: als men tevreden is met wat een tien jaar oude installatie
>produceert dan is er geen reden tot updaten (bewijs is te vinden op het
>web, documenten geproduceert in 2013 met erg oude distributies)

Eigen ervaring: ik heb voor een internationale meeting een latex class file in elkaar gezet. Ik kreeg een aantal opmerkingen omtrent warnings van gebruikers. Uit de log files bleek dat sommigen inderdaad een tex installatie van 10 jaar geleden gebruikten. Wat betreft TeX geen probleem maar een aantal van de stylefiles die ik gebruikte waren niet beschikbaar of ernstig verouderd.

>- professioneel zetwerk: daar wordt tex niet zo veel voor gebruikt denk
>ik, het kost teveel tijd voor eenmalige en complexe (lees: vormgegeven)
>produkten

Veel journals van Elsevier worden met latex opgemaakt. Wiley en Springer maken gebruik van LaTeX, zie bijvoorbeeld

http://www.springer.com/engineering/energy+technology/book/978-0-387-98130-7

>- gemakkelijk thesis schrijven: hopelijk is de inhoud daarmee gediend;
>ik vraag me trouwens af hoe flexibel universiteiten daarin zijn (ik heb
>genoeg voorbeelden gezien van rigide richtlijnen; het gedwongen
>voorschrijven van een of andere tex variant is net zo vreemd als
>gedwongen msword of zo voorschrijven; ik heb mooie verslagen gezien
>gemaakt in indesign bv);

Het voorschrijven van rigide richtlijnen wordt op veel universiteiten gezien als onderdeel van het educatief proces, in het kader van "in je professionele carriere zul je ook geconfronteerd worden met huisstijlen en dergelijke richtlijnen". Er is een hele goede reden om rigide richtlijnen te gebruiken: voor bijvoorbeeld afstudeerverslagen, maar ook voor subsidieaanvragen, is het van belang dat iedere kandidaat dezelfde hoeveelheid informatie aan mag leveren. Een van manieren om dat te implementeren is het voorschrijven van font, lettergrootte, regelafstand, marges, etc. En dat leidt op zijn beurt weer tot het voorschrijven van de grootste gemene deler, MS Word ;-))

Wilfred