[Tex-nl] Knuth interview

Koen Wybo koen.wybo at telenet.be
Fri Jun 28 14:32:10 CEST 2013

Misschien ook nog een paar gedachten i.v.m. de toekomst van LaTeX/TeX.
- Kijk niet enkel naar actieve ontwikkelaars van TeX en aanverwanten. Er
zijn verschillende redenen/motivaties om TeX-producten te gebruiken:
professioneel drukwerk, gemakkelijk thesis schrijven, wiskundige
formules aanmaken, de esthetische kwaliteit, 'programmeerbaar', enz. Hoe
meer verscheidenheid des te meer dynamiek een gemeenschap krijgt. Als je
enkel maar op 1 facet zou focussen dan pas wordt het mijns inziens
gevaarlijk om als project dood te bloeden.
- Groepen organiseren is vandaag anders dan 10 - 15 jaar terug. Dit merk
ik zelf bij mijn eigen piepkleine linuxbabbel. Om een lang verhaal kort
te maken: het is moeilijk om structuren op te bouwen (denk aan
voorzitter - penningmeester - secretaris -lid) waarbij een persoonlijke
verantwoordelijkheid vereist is. Bovendien wenst men zich op lange
termijn weinig te engageren (persoonlijk beleefde perceptie) om in deze
structuren te stappen, terwijl dat men de facto wel reeds lange tijd tot
de groep behoort. De reden waarom mensen blijven samenkomen is niet de
structuur maar de gedeelde interesses. Een groep blijft bestaan omdat
men zichzelf mag zijn en de groep de eigenheid van het individu erkent
en respecteert. Sowieso wil men op elk moment het 'vrijheids'gevoel
hebben: als het mij niet meer aanstaat, dan trap ik het af. Men komt dus
naar de groep omdat men het wil, niet omdat het moet of omdat het zo
hoort. In die zin heb je altijd heel geïnteresseerde deelnemers ;-).
Er zit ook een spanning tussen online en real-life groepen. Ben daar nog
niet helemaal uit.
- Geld inzamelen. Opnieuw als het is om een structuur van een
organisatie te bekostigen dan ligt het moeilijk. Is het echter voor iets
wat mensen interesseert dan lukt het wel.  De hedendaagse manieren om
geld in te zamelen zijn reeds vermeld in vorige mails van deze week en
hebben net die eigenschap dat men de persoonlijke voorkeuren en
interesses respecteert.

Koen Wybo