[Tex-nl] Knuth interview

Andrea de Leeuw van Weenen andreal at xs4all.nl
Fri Jun 28 10:12:38 CEST 2013

Uitgeverijen zijn in mijn ervaring volstrekt niet geïnteresseerd in
kwaliteit. In mijn vakgebied, het oudijslands, is de grammatica van Noreen
van 1923 nog steeds de maatgevende. Is in 1970 onveranderd nagedrukt door
Niemeyer. Begin 90er jaren zou een duitse hoogleraar die herzien, want
uiteraard is in de tussentijd wel enig onderzoek verricht. Maar
uiteindelijk bleek de uitgever, inmiddels overgenomen door De Gruyter,
niet verder te willen gaan dan een toevoeging van een lijst van
publicaties...
Inmiddels verkoopt De Gruyter een wederom onveranderde nadruk,
vermoedelijk ingescand van de editie van 1923, voor de lieve prijs van 140
euro (als boek) en eveneens voor 140 euro als e-book. Ik heb bij de
uitgever nagevraagd welk ebook-formaat gebruikt werd (niet ieder ebook is
op iedere e-reader te lezen) en met name ook of het 'searchable' was. Geen
antwoord, ik vermoed dat het dus simpelweg om de scan gaat. En als dat zo
is, is de bruikbaarheid gering, zeker omdat dit boek bol staat van de
kruisverwijzingen (niet naar pagina, maar naar paragrafen.
En de prijs van het e-book is natuurlijk ridicuul.

Andrea de Leeuw van Weenen
Tjalkenwerf 3
2317DD Leiden