[Tex-nl] Knuth interview

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Fri Jun 28 05:51:14 CEST 2013

> Vorig jaar in de clinch gelegen met een grote uitgever van IT boeken.

> Tot voor enkele jaren geleden leverde die prima (en ook mooie) boeken.
> Maar tot mijn grote schrik, verbazing en ontsteltenis bleek dat er
> tegenwoordig niemand meer rondloopt die de kunst van typesetting
> beheerst. De focus ligt op ebooks en daar spelen elementaire en
> essentiële zaken als uitvulling, kerning, bladspiegel, juiste
> lettertypes kennelijk niet meer mee.

Op zich, op een Apple iPad of iets dergelijks heb je maar een beperkte resolutie van het beeldscherm, en ik denk dat het dan inderdaad zinloos is om je op te winden over dingen als kerning. Op een e-reader kan een pixel aan of uit. Je kan je letters supermooij spatieren maar als blijkt dat het stokje van de "k" 1.5 pixel neemt, dan worden dat er echt 1 of 2.... en daar gaat je mooij gespatieerde document.

Wilfred