[Tex-nl] Knuth interview

Johan Wevers johanw at vulcan.xs4all.nl
Fri Jun 28 01:00:58 CEST 2013

On 27-06-2013 9:47, Johan Vromans wrote:

> Maar tot mijn grote schrik, verbazing en ontsteltenis bleek dat er
> tegenwoordig niemand meer rondloopt die de kunst van typesetting
> beheerst. De focus ligt op ebooks en daar spelen elementaire en
> essentiële zaken als uitvulling, kerning, bladspiegel, juiste
> lettertypes kennelijk niet meer mee.

Dat hangt er vanaf. Als het om pure tekstboeken gaat, zonder formules of
veel plaatjes, dan is het handiger om iets in epub formaat aan te
leveren. Dat is een soort zipfile met o.a. html bestanden erin. De
client bepaald dan de opmaak, en dat is wel handig als je het op
verschillende beeldschermgroottes wilt lezen - ik lees nu geregeld
boeken op mijn telefoon, en als die op pdf op A4 of Letter formaat
aangeleverd zouden worden was dat ondoenlijk wegens continue horizontaal
scrollen. Hoe goed die client met zaken als kerning, ligaturen,
uitvullen e.d. omgaat is dan zaak van de client.

Als het gedrukt moet worden en/of veel formules bevat wordt het een
ander verhaal. Ik heb op mijn site wat formuleboeken staan, en die zijn
nog steeds opgemaakt met in het achterhoofd dat ze geprint moeten
worden. Maar ik begin er steeds meer over te denken dat principe los te
laten en me primair te richten op iets dat op een telefoon ook bruikbaar
is (een 10" tablet is er groot genoeg voor).

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html