[Tex-nl] Knuth interview

Johan Wevers johanw at vulcan.xs4all.nl
Fri Jun 28 00:51:46 CEST 2013

On 27-06-2013 1:00, Wilfred van Rooijen wrote:

> Vind maar eens een student die LaTeX zelfs maar op basisniveau beheerst.
> Zelfs in de exacte studies kom je van een koude kermis thuis.

Tja, dat ging in mijn geval vanzelf. De elektronicus die mijn
proefopstelling mede moest inrichten was daar mee bezig, en in het begin
stelde ik voor dat als hij mijn opstelling vlug bijwerkte ik wel wat aan
dat boek zou doen. Toen ze alsnog in tijdnood kwamen was er snel een
deal gemaakt om me daarvoor in te huren in de vakantietijd. Beter werk
dan als student in de fabriek staan. Maar ik weet wel dat ik inderdaad
een van de weinigen was die thuis was in LaTeX, bij natuurkunde werd dat
toen nog niet zoveel gebruikt. Bij Wiskunde/informatica was het
gebruikelijker (hoewel je dat niet zou zeggen als je de wiskunde
dictaten ziet die ik gebruikt heb).

> Wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende: het maken van een goed tekstboek kost tijd en geld.

Gelukkig zijn er nog hoogleraren die dat als deel van hun werk doen. En
zelfs die het vrij verspreiden. Bekende voordelen in de natuurkunde zijn

http://insti.physics.sunysb.edu/~siegel/plan.html

en

http://www.plasma.uu.se/CED/

Weliswaar niet direct op papier te krijgen, maar tegenwoordig kun je de
pdf gewoon in elke gewenste oplage (dus ook 1 stuk) laten inbinden als
boek als je zoiets graag op papier hebt. Waarschijnlijk nog goedkoper
dan wat een Elsevier voor de hardcover zou vragen.

> Je mag publicaties ook op je homepage zetten. Bijvoorbeeld voor een publicatie van
> Elsevier word ik geacht te linken naar ScienceDirect.
> Dat betekent dat iedereen met een abonnement op ScienceDirect de paper
kan gebruiken

En dus wordt men met zachte hand gedwongen om daar een abonnement op te
nemen. Publiceren op arXiv is veel vrijer.

> (en dat is bijna iedereen in het academische). Voor mensen zonder ScienceDirect
> is het me toegestaan om ze op verzoek een PDF op te sturen.

Om het arbeidsintensief te maken en te ontmoedigen dus. Waarom mag je
niet gewoon die pdf op je site zetten? Het is jouw artikel, en je moet
zelfs betalen om in die dure Elsevier tijdschriften te publiceren (die
van referees verwachten dat ze gratis werken). Ik heb geen enkel moreel
bezwaar om dit soort verdienmodellen te ondermijnen hoor.

> Maar ik heb wel het idee dat het bijvoorbeeld in de medische tak
> allemaal wat minder gezellig is.

Daar is het nog erger. Maar daar speelt ook vaak mee dat medisch
onderzoekers veel meer patentaanvragen indienen.

> Ik bedoel meer dat een uitgeverij op deze manier helemaal niet meer
> aan de uitgave van "reference works" en tekstboeken meewerken.

Dat zie ik dan toch meer de taak van universiteiten (tijd) en gratis
verspreiders als arXiv worden.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html