[Tex-nl] Knuth interview

Johan Wevers johanw at vulcan.xs4all.nl
Wed Jun 26 14:46:44 CEST 2013

On 26-06-2013 2:04, Wilfred van Rooijen wrote:

> Nieuwere tekstboeken zijn van een beduidend lager niveau en zijn vooral
> kwalitatief om te huilen: een willekeurige prof heeft
> collegeaantekeningen van 15 jaar opgestuurd naar een uitgever, de
> uitgever stuurde het door naar een typgeit in India, en het resultaat is
> een tekstboek met foute formules, rammelende zinnen, slechte uitleg,
> kortom, tekstboeken die niet werken, omdat ze niet geschikt zijn voor
> zelfstudie.

Ik heb als student nog ooit een bijbaantje gehad om het boek waar mijn
prof mee bezig was in LaTeX om te zetten. Voordeel was inderdaad dat ik
wist waar het over ging en er al vast de nodige fouten in formules
uitgehaald heb die een ingehuurde Indier beslist niet had gevonden. Voor
zoiets studenten gebruiken is denk ik nog goedkoper dan Indiers: ze zijn
ook niet heel duur qua uurloon en veel productiever, spreken dezelfde
taal en je kunt op de gang even vlug wat doornemen. En weten vaak ook
wel iets van het onderwerp zelf af, dat helpt wel.

> zwik. Om klanten van anno nu tegemoet te komen kreeg je de PDF
> meegeleverd met de gedrukte boeken, met een kopieerbeveiliging. En ja,
> die kopieerbeveiliging werkt niet en je kan dus nu de PDF gratis
> downloaden als torrent en weet ik veel wat.

Tja, anders was het boek waarschijnlijk gewoon ingescand en naar .djvu
omgezet. Ik heb eens gekeken of ik mijn oude studieboeken nog kon vinden
op internet, en op 2 Nederlandstalige uitgaves na was alles gewoon te
vinden, meestal duidelijk ingescand en geen "nette" pdf/djvu direct van
de bron. Ook dikke pillen Als Kreyszig van meer dan 1300 pagina's.

Had ik dat tijdens mijn studie maar gehad... simpel een tablet meenemen
i.p.v. een tas met allerlei dikke boeken en dictaten.

> Ik waarschuw de studenten altijd dat zij het ook niet leuk zouden vinden
> als een ander hun spullen jat, maar het maakt allemaal maar weinig
> indruk.

Uiteraard niet, copieren is niet hetzelfde als stelen ondanks alle
propaganda van de uitgevers. Het essentiele verschil is dat als ik jouw
boek jat jij het niet meer heb, als ik het copieer hebben we allebei de
gegevens. En studenten die worden opgeleid om te publiceren merken snel
genoeg de hebzucht en controledrift van de uitgeverijen, die je vaak nog
proberen te verbieden je eigen artikelen als preprints uit te delen op
conferenties e.d.

> En reken maar dat Springer de volgende keer wel twee keer
> nadenkt voor ze weer aan een dergelijk project beginnen.

En dan? Geven ze het op papier uit? Dat wordt ook ingescand hoor, als
het echt belangrijk werk is.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html