[Tex-nl] Nederlandse aanhalingstekens in pdfLaTeX

Hans Hagen pragma at wxs.nl
Thu Dec 12 23:43:10 CET 2013

On 12/12/2013 11:17 PM, Piet van Oostrum wrote:

> Als je de pure plain TeX gebruikt dan niet. Maar wel als je LaTeX, Context, LuaTeX of XeTeX gebruikt. De laatste twee zijn grotendeels plain TeX compatible, als ik het goed heb.

als je met plain tex compatible bedoeld: je kunt plain laden zonder
problemen, dan klopt dat grotendeel, echter, in de praktijk het je wat
meer nodig omdat

- plain standaard cm gebruikt (niet opentype, en dus ook geen
out-of-de-box utf mapping)
- opentype math een andere font setup heeft (maar standaard math is
grotendeels compatible)
- patterns iets anders kunnen worden geladen (bv runtime)

(in de context distributie zit een luatex-plain variant)

Hans