[Tex-nl] Nederlandse aanhalingstekens in pdfLaTeX

Hans Hagen pragma at wxs.nl
Thu Dec 12 23:39:08 CET 2013

On 12/12/2013 11:17 PM, Piet van Oostrum wrote:
> Erik-Jan Vens wrote:
>
>   > Dag allen,
>   >
>   > Ik ben na heel veel jaren weer eens met TeX bezig. Niet LaTeX maar
>   > gewoon TeX omdat ik daar ervaring mee had.
>   >
>   > Ik moet in een project on-the-fly PDF's maken van gegevens uit een
>   > database en dacht meteen aan TeX als motor. Nu is mijn TeX wat roestig
>   > maar ik heb alles redelijk makkelijk aan de praat gekregen. Alleen die
>   > UTF-8 invoer...
>   >
> [...]

tex    = original engine
pdftex = tex + extensions + pdf output
xetex  = tex + extensions + pdf output + otf fonts
luatex = most of pdftex + some of omega + reimplementations + lua
extension mechanism + wide fonts support

xetex and luatex are unicode internally (and prefer utf input)

plain is een format (set macros) en niet een engine (net als contextof
latex)

er is een latex versie voor xetex en eentje voor luatex

context mkiv gebruikt luatex (context mkii is voor pdftex en xetex en
wordt niet verder uitgebreid cq. aangepast)

Hans