[Tex-nl] Nederlandse aanhalingstekens in pdfLaTeX

Johan Vromans jvromans at squirrel.nl
Thu Dec 5 15:42:22 CET 2013

Hans Hagen <pragma at wxs.nl> writes:

> why? if you key in --- and get an 'emdash' that means that some magic
> is going on in tex and as - is not an active character it has to be
> font magic ... fl ff fi ffl ffi fff ij ae oe ... these are considered
> ligatures but -- --- `` '' use the same mechanism ... you can see this
> kind of mapping with:

Excuus voor de mogelijke verwarringg, mijn vraag was typografisch van
aard. Vanuit de typesettingliteratuur is mij namelijk niets bekend dat ”
een ligatuur zou zijn voor ’’, etc. Leergierig als ik ben wilde ik daar
even meer van weten.

Eerlijk gezegd twijfel ik ook een beetje aan je antwoord, wat ik gezien
jouw grondige kennis van zaken niet snel doe. Ik hoop althans dat *TeX
de mapping van naastelkaargelegen f en l naar ligatuur fl toch op een
ander niveau (fontniveau) afhandelt dan de omzetting van '' naar ”
(inputniveau).

Ligatuur impliceert vormverandering. Als ik het woord "fiets" wijder
spatieer verwacht ik "f i e t s" en niet "fi e t s". Maar een wijder
gespatieerd "“hoi”" wordt (hopelijk) toch echt "“ h o i ”" en niet

-- Johan