[Tex-nl] Nederlandse aanhalingstekens in pdfLaTeX

Hans Hagen pragma at wxs.nl
Thu Dec 5 10:19:38 CET 2013

On 12/4/2013 11:41 PM, Rick van Rein wrote:
> Hoi Johan,

> Haha, ik geef toe dat dit van de lagere school stamt -- sindsdien heb ik op het gebied van puctuering niet bijgeleerd ;-)  (behalve smileys natuurlijk)

iedere taal heeft andere conventies en alle combinaties komen voor ...
echter omdat wordprocessors vaak op engels staan, worden vaak de daar
gebruikelijke open en close quotes gebruikt

de '' `` input is eigenlijk een pseudo ligatuur, net als -- en ---, en
je hebt dan ook fonts nodig die dat bieden ... in opentype fonts kun je
dat vergeten, alleen speciaal voor tex geprepareerde fonts hebben wat
van die ligaturen ... voor zover ik weet is ,, nooit zo'n ligatuur
geweest in die fonts, dus het best kun je een commando gebruiken dat dat
voor je regelt en meteen zorg draagt voor spatiering voor en na

> Mijn toetsenbord heeft die openings-dubbelquote niet…

is een operating system cq. editor feature

Hans