[Tex-nl] Nederlandse aanhalingstekens in pdfLaTeX

Hein Zelle hein.zelle at bmtargoss.com
Thu Dec 5 09:41:15 CET 2013

Beste Johan, Rick,

> Serieus, met een beetje goed ingestelde compose key maak je gemakkelijk
> allerlei tekens die niet op je toetsenbord zitten.

hoewel ik het objectief eens ben met de oplossing verwacht ik dat de
meeste mensen nog nooit van een compose key gehoord hebben.  Hopelijk
ter leering ende vermaack voor de rest hieronder wat ik weet,
misschien kan een windows-expert even bijspringen hoe dat daar gaat.

(Overigens heb ik wel een compose key onder linux, maar de U+201E („)
 kan ik daarmee niet maken.)

- Standaard onder windows krijg je een toetsenbord instelling die
  speciale tekens interpreteert: "e -> ë.  Ik weet niet hoe je met dat
  keyboard een lage openingsquote maakt, maar google kan je dat vast
  vertellen.

- Andere toetsenbordinstellingen laten je met een compose key
  (bijvoorbeeld rechter-alt) + een teken + een letter een combinatie maken.

- In linux kun je dit instellen bij toetsenbordinstellingen, varieert
  een beetje per systeem waar exact.  Zoek naar "XKB options" en
  "compose key", stel deze in op rechter-alt.

  Als je het niet kunt vinden:
  /usr/bin/setxkbmap -option compose:ralt

  Vervolgens vind je hier de mogelijke combinaties
  (google linux compose key):
  http://www.hermit.org/Linux/ComposeKeys.html

- Linux kan ook de default windows manier nadoen ("e -> ë), dat staat
  tegenwoordig standaard aan.  Volgens mij krijg je dat door bij
  keyboard layout "us international" te kiezen.

- Om unicode karakters te typen kun je in gnome-programma's ook de
  combinatie  control-shift-u ####  gebruiken waarbij #### de
  numerieke code is.  De dubbele lage qoute is control-shift-u 201E.

- emacs heeft een "TeX" input mode die voor latex gebruikers wel erg
  geweldig is ...

  alt-x set-input-method TeX
  alt-x toggle-input-method

  \"e   -> ë
  \cc   -> ç

Aanvullingen welkom als anderen het exacter weten uit te leggen ...
Groeten,
	Hein

--

Dr. Hein Zelle
Senior consultant meteorology & oceanography

Tel:        +31 (0)527-242299
Fax:        +31 (0)527-242016
E-mail:     hein.zelle at bmtargoss.com
Website:    www.bmtargoss.com

BMT ARGOSS b.v.
Voorsterweg 28, 8316 PT Marknesse, the Netherlands
Postal address: P.O. Box 61, 8325 ZH Vollenhove, the Netherlands

Registered in The Netherlands, Registered no. 39060160.

Unless otherwise agreed by BMT ARGOSS in writing, all work,
services, goods or products supplied by BMT ARGOSS shall be subject
to and governed by BMT ARGOSS' own terms and conditions which are
available for inspection from BMT ARGOSS on request.

E-mail confidentiality notice and disclaimer:
The contents of this e-mail and any attachments are intended for the
use of the mail addressee(s) shown. If you are not that person, you
are not allowed to read it, to take any action based upon it or to
copy it, forward, distribute or disclose the contents of it and you
should please delete it from your system. BMT ARGOSS does not accept
liability for any errors or omissions in the context of this e-mail or
its attachments which arise as a result of internet transmission, nor
accept liability for statements which are those of the author and
clearly not made on behalf of BMT ARGOSS.