[Tex-nl] Nederlandse aanhalingstekens in pdfLaTeX

Pander pander at users.sourceforge.net
Thu Dec 5 09:18:23 CET 2013

On 05-12-13 08:13, Johan Vromans wrote:

> Jouw toetsenbord heeft ook de hoofdletter-M niet, daarvoor moet je twee
> toetsen indrukken: Shift + (ironisch genoeg) M.
>
> Je zou kunnen zeggen dat je nu eenmaal weet hoe je een hoofdletter-M
> moet maken en dat je weet hoe je een openings-dubbelquote moet maken,
> maar dat is PEBKAC.
>
> Serieus, met een beetje goed ingestelde compose key maak je gemakkelijk
> allerlei tekens die niet op je toetsenbord zitten. Het leert snel en het
> is bruikbaar in elk programma, niet enkel voor LaTeX input.

Alles over de compose key:

http://hellebaard.nl/publicaties/book/book-compose-key-sequence-reference-guide-2012/

Verder zou ik aanbevelen om schuingedrukte tekst te gebruiken voor dit
voorbeeld. Door het typemachinetijdperk en oude dot-matrixprinters met
beperkingen in ondersteunde lettertypes zijn aanhalingstekens en
onderstrepen gebruikt waar eigenlijk vet- en schuingedrukt gebruikt
moest worden. Tijd om het tij te keren.

Groeten,

Pander