[Tex-nl] Vreemde floutmelding met rechte haken in array

Piet van Oostrum piet at vanoostrum.org
Tue Mar 13 19:30:52 CET 2012

Johan Wevers wrote:

 > Hallo,
 >
 > Ik dacht dat rechte haken geen speciale betekenis hebben in TeX, dus
 > ik meende dat de volgende constructie gewoon zou moeten werken:
 >
 > \[ \mbox{\fbox{$\begin{array}{l} [L_x,L_y]=i\hbar L_z\\
 > [L_y,L_z]=i\hbar L_x\\ [L_z,L_x]=i\hbar L_y \end{array}$}} \]
 >
 > Ik krijg daar echter in MikTeX de foutmelding "Missing number,
 > treated as zero" op. Als ik dan op s druk (scrollmode) krijg ik na
 > een hele lading foutmeldingen een enorm lange box met grote zwarte
 > vlekken erin.
 >
 > Echter, als ik er dit van maak:

> [...]

Rechte haken worden in LaTeX gebruikt voor optionele argumenten. In dit geval na \\ kan een optioneel argument komen. Dus moet je er even iets onschadelijks tussen zetten bijvoorbeeld {}.
Spaties/regelovergang is niet voldoende.
--
Piet van Oostrum <piet at vanoostrum.org>
WWW: http://pietvanoostrum.com/