[Tex-nl] Vreemde floutmelding met rechte haken in array

Johan Wevers johanw at vulcan.xs4all.nl
Tue Mar 13 15:16:31 CET 2012

Hallo,

Ik dacht dat rechte haken geen speciale betekenis hebben in TeX, dus ik
meende dat de volgende constructie gewoon zou moeten werken:

\[
\mbox{\fbox{$\begin{array}{l}
[L_x,L_y]=i\hbar L_z\\
[L_y,L_z]=i\hbar L_x\\
[L_z,L_x]=i\hbar L_y
\end{array}$}}
\]

Ik krijg daar echter in MikTeX de foutmelding "Missing number, treated
as zero" op. Als ik dan op s druk (scrollmode) krijg ik na een hele
lading foutmeldingen een enorm lange box met grote zwarte vlekken erin.

Echter, als ik er dit van maak:

\[
\mbox{\fbox{$\begin{array}{l}
[L_x,L_y]=i\hbar L_z\\
\left[L_y,L_z\right]=i\hbar L_x\\
\left[L_z,L_x\right]=i\hbar L_y
\end{array}$}}
\]

gaat het goed en komt er uit wat ik verwachtte. Mijn vraag is nu, wat
gebeurt er hier? En waarom zijn de \left en \right op de eerste regel
blijkbaar niet nodig?

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html