[Tex-nl] variabele rules in tabular

Wybo Dekker wybo at xs4all.nl
Fri Jun 1 16:57:31 CEST 2012

Ik ben aan het experimenteren met een voorbeeld uit de TeX Companonion
(p.266, sectie 5.6.2) om dikkere rules in een tabular te maken:

\documentclass{article}
\usepackage{array}
\newlength\savedwidth
\newcommand{\whline}{\noalign{\global\savedwidth\arrayrulewidth
   \global\arrayrulewidth 2pt}%
   \hline
   \noalign{\global\arrayrulewidth\savedwidth}
}
\begin{document}
\begin{tabular}{|c|c|c|}\whline
A&B&C\\\hline
\end{tabular}
\end{document}

Dat gaat goed, de bovenste lijn wordt dikker, maar als ik aan de \whline
een optionele parameter mee te geven gaat het mis:

\documentclass{article}
\usepackage{array}
\newlength\savedwidth
\newcommand{\whline}[1][3pt]{\noalign{\global\savedwidth\arrayrulewidth
   \global\arrayrulewidth #1}%
   \hline
   \noalign{\global\arrayrulewidth\savedwidth}
}
\begin{document}
\begin{tabular}{|c|c|c|}\whline[2pt]
A&B&C\\\hline
\end{tabular}
\end{document}

Ik krijg:
! Misplaced \noalign.
\\whline [#1]->\noalign
                        {\global \savedwidth \arrayrulewidth \global
\arrayr...l.10 \begin{tabular}{|c|c|c|}\whline[2pt]

Weet iemand waarom, en wat ik eraan kan doen?
--
Wybo