[Tex-nl] Fontafhankelijke ongewenste extra witregel na minteken

Wybo Dekker wybo at xs4all.nl
Fri Feb 24 13:57:34 CET 2012

Hans Hagen kwam met het voorstel om
\begin{minipage}{1mm}...\end{minipage} te vergelijken met
\vbox\bgroup\hsize1mm...\egroup
En dan blijkt dat in die laatste vorm het probleem niet optreedt, zie de
test hieronder. Zijn volgende suggestie was dan maar aan de
minipage-omgeving te gaan knutselen, maar dat gaat me toch wat ver.
Ik denk dat we Piet van Oostrum weer even nodig hebben...:

\documentclass[12pt]{article}
\usepackage[papersize={30mm,60mm},noheadfoot,margin=5mm]{geometry}
\usepackage{DejaVuSansMono}
\parindent0pt\pagestyle{empty}

\begin{document}\ttfamily
\begin{minipage}[b]{1mm}
x x x - x - x x
\end{minipage}
\hfill
\vbox\bgroup\hsize1mm
x x x - x - x x
\egroup
\end{document}

On 2012-02-23 17:12, Pander wrote:
> Hoi allemaal,
>
> Met sommige fonts ontstaat er een extra witregel bij specifiek gebruikt
> van een los minteken.
>
> Wybo en ik hebben dit onderzocht en het is een hele lastige.
> Waarschijnlijk heeft het met woordafbreken te maken. Het is iets dat
> alleen bij sommige fonts optreed maar het ligt niet aan die fonts zelf
> maar hoe TeX hier mee omgaat.
>
> Steve White van GNU FreeFont heeft hiervoor naar de fonts gekeken en dit
> bevestigd. Een workaround voor deze gevallen is een mbox of fbox maar er
> [...]

Wybo