[Tex-nl] Kolomindeling van tekst met onbekende breedte

Johan Wevers johanw at vulcan.xs4all.nl
Mon Apr 30 12:40:29 CEST 2012

Hallo,

Ik wil soms tekst opmaken als volgt:

Stelling: dit is de uitleg van de stelling. Als deze
          te breed is moet er  een regelovergang  in
          zitten  en de tekst  moet  links en rechts
          uitgelijnd zijn.

Nu doe ik dat met

\begin{tabular}{@{}p{0.30\textwidth}@{}p{0,70\textwidth}@{}}
Stelling:&dit is...
\end{tabular}

Maar nu moet ik altijd experimenteren zodat de kolommen passen, en de
constructie overleeft een aanpassing van het font niet. Dat moet netter
kunnen lijkt me: TeX die de breedte van de eerste kolom zelf bepaald en
de 2e op \textwidth - breedte 1e kolom zet. Weet iemand hoe?

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html