[Tex-nl] Fwd: Latex

Hans Hagen pragma at wxs.nl
Wed May 11 09:49:52 CEST 2011

On 11-5-2011 1:34, Wilfred van Rooijen wrote:

> Even off-topic: ik heb eens gekeken naar xelatex + unicode-math. Ik heb Cambria niet, maar wel STIX, XITS en Asana-Math. Ik had nogal wat merkwaardigheden, met als naarste dat de superscripts niet goed gaan, bijvoorbeeld bij voetnoten, maar ook primes (') komen niet goed door (zelfs met ^\prime krijg ik geen superscript), en variabelen super- en subscript gaan ook niet goed. Ik heb er eens over gepost op de xelatex lijst, maar ik heb uiteindelijk maar besloten om voorlopig maar even amsmath te blijven gebruiken.

Ik gebruik xetex niet en context gebruik voor xetex traditionele math.

In luatex werkt opentype math voor zover ik kan zien vrij goed. Cambria
is de benchmark (het font zit bv bij de powerpoint viewer). Stix is geen
optie want slechts een verzameling losse fonts. Xits heeft die gebundeld
in een open type math font (met de juiste parameters). Asana is denk ik
een tussenstation (en heeft wat eigenaardigheden). De eerste betas van
lm opentype math duiken op en later dit jaar zullen we gyre math zien.
Tijdens eurotex werd een preview van lucida open type math getoond. Er
is dus genoeg materiaal om de engines te testen.

Overigens, in context mkiv gebruiken we in afwachting van dit alles al
wat jaren virtuele lm, gyre en lucida opentype math fonts, dus daar is
alles al helemaal unicode.

Wat betreft kwaliteit: er zijn rigoreuze qa tests (oa door Ulrik Vieth)
waarbij fonts, engines en macropaketten worden vergeleken om zo
problemen te identificeren. Over dit alles wordt regelmatig in de maps,
tugboat en op conferenties en bijeenkomsten gerapporteerd.

Hans

                                           Hans Hagen | PRAGMA ADE
               Ridderstraat 27 | 8061 GH Hasselt | The Netherlands
     tel: 038 477 53 69 | voip: 087 875 68 74 | www.pragma-ade.com