[Tex-nl] Fwd: Latex

Nico Poppelier n.poppelier at xs4all.nl
Tue May 10 11:31:14 CEST 2011

Hein,

Ik ben enigszins verbaasd over twee opmerkingen in jouw
emailbericht.

1. "Wat mij in LaTeX het meest heeft verbaast is dat er
geen goede documentatie te vinden is als je begint over het doen van een
aantal triviale taken"

2. "Nu staat dat inderdaad uitgelegd in mijn
latex boek (lamport, latex users guide and reference manual)"

Die
documentatie is er volgens mij wel, in de vorm van diverse boeken over
LaTeX (ik heb er vroeger diverse gelezen en gerecenseerd voor de
publicaties van TUG of NTG). Het boek van Lamport is misschien wel het
slechtste boek om als beginner mee aan het werk te gaan. Het is jou
blijkbaar wél gelukt, waarvoor complimenten.

Op de Engelstalige
Wikipedia vind je onderaan enkele van die boeken, bijvoorbeeld Kopka en
Daly (4e editie, 2003), Mittelbach en Goossens (2e editie, 2004). Als
het je vooral om LaTeX en wiskunde gaat, is er ook het boek van George
Gratzer (4e editie, 2007), dat als gedrukt boek en als e-book voor de
Kindle leverbaar is.

Hetzelfde geldt voor ConTeXt, waarvoor je op de
Wikipedia-pagina ook de nodige referenties naar documentatie vindt.

Vriendelijke groet,

Nico Poppelier