[Tex-nl] Fwd: Latex

Hein Zelle hein.zelle at bmtargoss.com
Tue May 10 09:21:43 CEST 2011

Hallo Wilfred,

> Haha, Opa Zuurpruim heeft was losgemaakt ;-))

maar toch vooral een leuke discussie! ;-)

> Ikzelf ben met latex begonnen omdat ik voor een practicum verplicht
> was om het verslag in latex te maken. Dat was ergens eind jaren
> '90. De vakgroep in kwestie had daar verder geen specifieke
> opleiding voor.

Dat klinkt heel erg als mijn introductie met LaTeX ergens in '93 of
'94.  Mijn grootste probleem was dat ik het onder DOS niet aan de
praat kreeg, en daarom ook nog eens linux moest gaan leren.

Wat mij in LaTeX het meest heeft verbaast is dat er geen goede
documentatie te vinden is als je begint over het doen van een aantal
triviale taken:

- plaatjes opnemen in je document (gecentreerd, met captions, 2 naast
  elkaar of 2x2, etc)
- tabellen mooi maken
- layout organiseren
- dubbele regelafstand en meer van dat soort truukjes

Al mijn eerste verslagen hadden marges van ongeveer 5 cm op een a4
papier, een idioot klein tekst vlak, en 10 punt letters.  Puur omdat
het zo lang duurde tot ik er achter kwam hoe ik de pagina grootte kon
aanpassen.  Nu staat dat inderdaad uitgelegd in mijn latex boek
(lamport, latex users guide and reference manual) maar het heeft wel
erg lang geduurd voordat ik dat boek had en ook gevonden had wat ik
nodig had.  Fatsoenlijke en vindbare uitleg met een voorbeeld om een
plaatje in je tekst op te nemen met een caption zou een hoop schelen
voor een beginner.

Me dunkt dat een goed pakket als memoir waar jullie het steeds over
hebben een hoop zou kunnen oplossen: fatsoenlijke (instelbare)
defaults voor pagina grootte, lettergroottes, etc.  Ik moet memoir
zelf nog gaan proberen, ik gebruik zelf nog plain (pdf)latex - zijn er
andere varianten die hier wat verder in ontwikkeld zijn?

In combinatie met zo'n set aan defaults en documentatie lijkt me LaTeX
(of generieker: rapporten schrijven) een prima vak om op de
universiteit te geven.  We hebben ook leren programmeren in Pascal,
leren presenteren en leren omgaan met een bibliotheek.  Een
universiteit zou studenten best de keus kunnen geven tussen Word of
LaTeX - als de nadruk ligt op waar een rapport aan moet voldoen en
niet hoe het tot stand komt, lijkt het me een bijzonder nuttig vak.

Groeten,
	Hein

--

Dr. Hein Zelle
Advisor Meteorology & Oceanography

Tel:    +31 (0)527-242299
Fax:    +31 (0)527-242016
Email:  hein.zelle at bmtargoss.com
Web:    www.bmtargoss.com

BMT ARGOSS
P.O. Box 61, 8325 ZH Vollenhove
Voorsterweg 28, 8316 PT Marknesse
The Netherlands

----Confidentiality Notice & Disclaimer----

The contents of this e-mail and any attachments are intended for the
use of the mail addressee(s) shown. If you are not that person, you
are not allowed to read it, to take any action based upon it or to
copy it, forward, distribute or disclose the contents of it and you
should please delete it from your system. BMT ARGOSS does not accept
liability for any errors or omissions in the context of this e-mail or
its attachments which arise as a result of internet transmission, nor
accept liability for statements which are those of the author and
clearly not made on behalf of BMT ARGOSS.