[Tex-nl] Fwd: Latex

Hein Zelle hein.zelle at bmtargoss.com
Mon May 9 15:35:32 CEST 2011

Wybo Dekker wrote:

> Daar werd dus om gevraagd. Neemt niet weg dat ik niet begrijp dat
> een universiteit blijkbaar documenten in Latex vraagt, maar daar
> haar studenten niet in op lijkt te leiden.

Het zou ook wel eens kunnen dat de student zelf tot de conclusie is
gekomen dat het beter in LaTeX kan, of dat door iemand anders
aangeraden gekregen heeft.  Ik heb onlangs iemand geholpen die
dezelfde conclusie trok met een proefschrift, na hopeloos vastgelopen
te zijn in word.

Hoewel ik zou aanmoedigen dat iemand zelf leert LaTeX te gebruiken (en
dat is met bovenstaand proefschrift ook gebeurd), denk ik dat het voor
een afstudeerscriptie van 50 pagina's nog wel eens flink tegen kan
vallen.  De hoeveelheid tijd die je nodig hebt om dat echt goed te
krijgen als je nog niets van LaTeX weet is behoorlijk hoog.  Of je
goed moet keuren dat iemand zijn/haar scriptie betaald wil laten
opmaken laat ik maar in het midden, dat hangt misschien van het soort
opleiding af.

Lastige voorbeelden waar ik bij de genoemde scriptie tegenaan liep
(die kostten mij als "expert" nog aardig wat moeite!):

- headers / footers (fancyheader)
- waanzinnige tabellen, hetzij over meerdere pagina's, hetzij veel
  gemergede cellen, met soms 90 graden geroteerde tekst erin
- opmaak van captions onder figuren en tabellen
- referenties in specifieke formats

Alles is uiteindelijk met wat moeite gelukt, alleen bij de referenties
heeft de promovenda uiteindelijk de handoek in de ring gegooid, en
alles handmatig ingevuld.  De energie was op, geloof ik :-)

Groeten,
	Hein Zelle

--

Dr. Hein Zelle
Advisor Meteorology & Oceanography

Tel:    +31 (0)527-242299
Fax:    +31 (0)527-242016
Email:  hein.zelle at bmtargoss.com
Web:    www.bmtargoss.com

BMT ARGOSS
P.O. Box 61, 8325 ZH Vollenhove
Voorsterweg 28, 8316 PT Marknesse
The Netherlands

----Confidentiality Notice & Disclaimer----

The contents of this e-mail and any attachments are intended for the
use of the mail addressee(s) shown. If you are not that person, you
are not allowed to read it, to take any action based upon it or to
copy it, forward, distribute or disclose the contents of it and you
should please delete it from your system. BMT ARGOSS does not accept
liability for any errors or omissions in the context of this e-mail or
its attachments which arise as a result of internet transmission, nor
accept liability for statements which are those of the author and
clearly not made on behalf of BMT ARGOSS.