[Tex-nl] Fwd: Latex

Hans Hagen pragma at wxs.nl
Mon May 9 14:46:20 CEST 2011

On 9-5-2011 2:21, Wilfred van Rooijen wrote:

> [...]
>
> Ik werk als assistant prof op een (technische) universiteit en ik moet studenten begeleiden bij het maken van eindverslagen etc. En ja, een deel van de opleiding is dat je jezelf moet leren kennen, dat je moet leren hoeveel tijd het neemt om een goed verslag te schrijven, dat je moet leren omgaan met opgelegde layouts, dat je moet leren dat het uiterst vervelend is als je tot vier uur 's ochtends door moet halen omdat je dacht dat je je verslagje wel even uit je mouw zou schudden.

Dat is allemaal nogal relatief. Soms worden eisen tav layout en gebruik
van tools opgelegd die nu niet bepaald stimulerend zijn voor
creativiteit. Bovendien zijn er meer tools in het geding, bv op grafisch
gebied.

Het opleggen van het gebruik van een tool is in een academische setting
zowieso wat dubieus: je kunt tegenwoordig met msword heel aardig
formules opmaken en het is maar de vraag of een willekeurig met latex
gemaakt document er zoveel beter uitziet (tex documenten zijn vaak
herkenbaar maar eerder door de layout dan de kwaliteit). het hangt
allemaal af van de mate waarin men er zorg aan besteed (wat weer afhangt
van de kwaliteit van de opgelegde stijlen).

Verder neem ik aan dat niet iedere student zijn eigen meetapparatuur in
elkaar knutselt (iets dat vroeger wellicht vaker voorkwam) dus waarom
wel details van documenten.

Zelfs het gebruik van tex voor artikelen is een zwak argument omdat
uitgevers zetwerk vaak danwel laten overdoen danwel behoorlijk aanpassen.

Ik zou zeggen: inhoud is belangrijk, en een bepaalde kwaliteit van
vormgeving ook (noem het verzorging).

Hans

(Ik heb de afgelopen jaren best wel wat leuke afstudeerverslagen gemaakt
met tex zien langskomen, maar daarbij hadden de studenten vrijheid in
layout en keuze van fonts etc.)

(Een familielid kreeg destijds randvoorwaarden als 'opmaken met word
perfect' en 'zus en zoveel harde returns hier en daar' en zo en scoorde
daarom lager als gevolg van het feit dat het met tex was opgemaakt. Je
bent dus ook nogal afhankelijk van de begeleiding.)

                                           Hans Hagen | PRAGMA ADE
               Ridderstraat 27 | 8061 GH Hasselt | The Netherlands
     tel: 038 477 53 69 | voip: 087 875 68 74 | www.pragma-ade.com