[Tex-nl] fancyhdr en geometry probleem

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Thu May 5 11:26:42 CEST 2011

Hallo,

Het "probleem" met fancyhdr is geen probleem maar een feature. Lees de manual van fancyhdr over hoe de marks gedefinieerd worden. Marks voor de linker- en rechterpagina worden apart gedefinieerd, en er is iets in fancydhr waardoor soms inderdaad het "verkeerde" kopje tevoorschijn komt. Het heeft ook te maken met of het document enkelzijdig of dubbelzijdig wordt gezet (optie oneside en twoside, worden in vrijwel elke documentclass gedefinieerd, zie de manuals), en of een hoofdstuk op een willekeurige pagina mag beginnen of niet (optie openleft, openright, openany, ook in de documentclasses).Maar nogmaals, dit staat in de handleiding.

Wat betreft het centreren van tekst, zie de geometry handleiding over het hoe en waarom van de geometrie. Een paginavulling definieren in Latex is niet zo 1-2-3 geregeld, alhoewel het geometry pakket een hoop automatisch regelt. In latex is het van belang of een document enkelzijdig of dubbelzijdig is. Is het document dubbelzijdig, dan wordt altijd rekening gehouden met de bindmarge. Ook hiervoor, zie de manuals.

En als Wybo al meldde, kijk ook eens naar de memoir-class. Daar zitten heel veel van dit soort set-up opties gewoon standaard in (dus zonder dat je met allerlei pakketjes moet werken met mogelijke ongewenste interacties). De manual van memoir is een boekwerk op zich, maar als je je er eenmaal doorheen hebt gewerkt ben je heel goed in staat om de meest rare layouts uit je mouw te schudden.

Wilfred