[Tex-nl] fancyhdr en geometry probleem

Wybo Dekker wybodekker at xs4all.nl
Wed May 4 23:41:32 CEST 2011

Is dit wat je bedoelt?:

\documentclass[10pt]{book}

% Extra packages
\usepackage[showframe,paper=a4paper,margin=20mm,top=28.5mm,bottom=28.5mm]{geometry}
\usepackage{fancyhdr}
\usepackage{ucs}\usepackage[utf8x]{inputenc}

\pagestyle{fancy}
\renewcommand{\chaptermark}[1]%
{\markboth{\MakeUppercase{\thechapter.\ #1}}{}}
\renewcommand{\sectionmark}[1]%
{\markright{\MakeUppercase{\thesection.\ #1}}}
\renewcommand{\headrulewidth}{0.5pt}
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt}
\newcommand{\helv}{%
\fontfamily{phv}\fontseries{b}\fontsize{9}{11}\selectfont}
\fancyhf{}
\fancyhead[LE,RO]{\helv \thepage}
\fancyhead[LO]{\helv \rightmark}
\fancyhead[RE]{\helv \leftmark}
\fancypagestyle{plain}{%
\fancyhead{} % get rid of headers
\fancyfoot[C]{\helv \thepage}
\renewcommand{\headrulewidth}{0pt} % and the line
}

\begin{document}

\frontmatter
\tableofcontents

\mainmatter
\chapter{Hoofdstuk 1}
Hier staat hoofdstuk 1 natuurlijk...

Probleem 1: het layoutvak moet verticaal en horizontaal uitgelijnd
worden zodat het netjes in het midden staat. Ik kan dit oplossen met
layoutvoffset en layouthoffset maar dan weet ik niet of mijn tekstvak
perfect in het midden staat van het blad (A4 hier dus) staat.

Het doel: op A4 een kleiner blad (17cm op 24cm) definiëren dat perfect
in het midden van het A4 blad staat en 2 cm marge heeft. Op het
uitlijnen na lukt dit aardig met geometry...

\chapter{Hoofdstuk 2}
En hier staat 2...

\appendix
\chapter{Appendix zoveel}
Hier staat wat we eerder niet verteld hebben.

\backmatter
\fancyhead[LO,RE]{\helv Samenvatting}
\chapter{Samenvatting}
Geweldig werk! Maar waar zijn de oplossingen?
\newpage
Hier staat probleem 2! Zie header. Die A moet weg? En het puntje liefst
ook :-)

\end{document}

--
Wybo