[Tex-nl] Hunspell nl_NL in emacs

Wilfred Zegwaard wilfred.zegwaard at gmail.com
Wed Feb 23 18:51:40 CET 2011

Probleem 1 bleek bij mij te zijn dat er geen werkende Windows versie was
van hunspell, althans niet een recente. Ik heb een oude versie van
hunspell toen geïnstalleerd, maar die weigerde pertinent te werken. Er
werd geen enkele dictionary geladen, ook geen alternatieven voor een
woord werden gegeven. Na vier uur proberen ben ik ermee opgehouden.
Vermoedelijk was de versie zo oud dat Ispell van Emacs er gewoon niet
mee werkt. Er zijn andere versies van Hunspell (Java e.d.). Die heb ik
niet geprobeerd. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Probleem 2:
Ik gebruik nu Aspell, maar Emacs denkt dat het Ispell is. Tijdens het
configureren blijft ie dat ook volhouden. Ik kreeg ook dictionaries niet
volgens de Emacs Wiki aan de praat, wat wel zou moeten. Na urenlang
proberen weigert nu Emacs "alleen" de alternatieve dictionary van het
Nederlands (waar je eigen alternatieven voor woorden in kunt zetten). De
gewone dictionary van OpenTaal pikt ie wel en ik kan in Emacs
alternatieven voor een woord krijgen, maar ik krijg niks weggeschreven,
ook niet Aspell suggesties. Die alternatieven is al wat. Ik krijg het
ook niet voor elkaar dat Emacs meer als 1 dictionary gebruikt. Alleen de
Nederlandse werkt. Ik heb zonder succes allerlei .emacs configuraties
geprobeerd die volgens de makers zouden moeten werken. Onder Linux werkt
dat beter weet ik uit ervaring.

Kortom: niet tevreden over hoe dat werkt. Ik gebruik daarom nog wel eens
een editor die wel Hunspell ondersteunt, maar die heeft weer geen
AutoSave en niet zo'n goede RefTeX. Het zou dus erg handig zijn dat
Emacs met hunspell werkt, net als veel andere applicaties tegenwoordig.
Maar hoe?

Groeten,

Wilfred