[Tex-nl] Welke (La)TeX (Was: Re: e ë ?)

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Tue Feb 1 12:39:08 CET 2011

Hoi,

Ten eerste: je haalt "tex-distributies" en "tex-engines" door elkaar. Texlive is een distributie: iemand die er verstand van meent te hebben heeft een collectie compilers, scripts, fonts, en extra pakketjes samengesteld voor algemeen gebruik. Zo heb je ook MikTeX, etc.

In jouw geval zou ik zeggen dat er meerdere opties zijn:

- linux: texlive installeren, en dan gewoon de traditionele "latex" gebruiken. De output is nu een dvi file. Je kan kiezen voor hetzij DVI -> PS -> PDF met behulp van dvips en ps2pdf; anderzijds kan je kiezen voor dvipdfm om de DVI meteen in PDF om te zetten.

- alternatief: gebruik pdflatex. Dat zou gewoon moeten werken met custom fonts en dergelijke zolang die fonts juist geinstalleerd zijn. Alleen de plaatjes kunnen een probleem vormen, want pdflatex accepteert alleen PDF, PNG en JPG voor zover ik weet, en niet EPS. Je kan de conversie eventueel "on the fly" doen tijdens de pdflatex compilatiestap, maar als je veel plaatjes hebt wordt dat nogal een tijdrovende kwestie.

Ik weet niet hoeveel custom-fonts je hebt, en hoe je die moet installeren. Maar wees gerust, met texlive is het in elk geval niet moeijlijker dan het destijds met tetex was :-))

Wilfred