[Tex-nl] Pijltjes die verwijzen naar een bepaald punt op een afbeelding

Koen Wybo koen.wybo at telenet.be
Thu Apr 28 21:30:51 CEST 2011

Dag Adriaan,

Bedankt voor de tip. Die ben ik nu aan het uitproberen en de eerste
testen zijn overtuigend positief. Er moeten nog enkele
schoonheidsfoutjes worden aangepakt. Het gebruik van The Gimp om de
px-coördinaten op te snorren is ononbeerlijk.
Tikzgraphics zit niet in texlive, dus moet je de .sty zelf installeren.
Wel moet ik nog uitzoeken of het niet in gewone tikz kan omdat ik nu
problemen ondervind met het plaatsen van de nodes boven de tikzgraphic.

In dezelfde lijn zitten de volgende links:
http://www.texample.net/tikz/examples/connecting-text-and-graphics/
http://tex.stackexchange.com/questions/1449/how-can-should-i-include-annotated-images

Een werkend voorbeeld, resultaat op
http://www.godsdienstig.be/latex/testtikz.pdf

\documentclass[12pt,a4paper]{article}

\usepackage[utf8x]{inputenc}

\usepackage{ucs}

\usepackage{amsmath}

\usepackage{amsfonts}

\usepackage{amssymb}

\usepackage{tikzgraphicx}

\usetikzlibrary{arrows,shapes,backgrounds}

\tikzstyle{every picture}+=[remember picture]

\begin{document}

\begin{tikzgraphics}[remember picture]{.9\textwidth}{1000}{750}{prent}

% [opties]{afmetingen afbeelding, gemakkelijk is om \textwidth te
gebruiken}{aantal x-pixels}{aantal y-pixels}{naam afbeelding}

\pxnode[]{110}{500}{verwijzing1}{flatgebouw}

% zet je nodes uit waar je zal naar verwijzen

% [opties]{aantal x-pixels}{aantal y-pixels}{naam van je anker}{tekst}

\pxnode[]{470}{295}{verwijzing2}{}

\end{tikzgraphics}

De Sint-Johnsbijbel is rijkelijk geïllustreerd met afbeeldingen. De
afbeeldingen lijken dan misschien wel 'klassiek' (de figuur

\tikz[remember picture, baseline]{\node[anchor=base](x){van} ;}

\tikz[remember picture,overlay]{%

\draw[->,thick](x).. controls +(0:1) and +(0:1).. (verwijzing2);

}Petrus, klassieke huizen), als je aandachtig kijkt zijn er heel wat
hedendaagse elementen terug te vinden:

\tikz[remember picture, baseline]{\node[anchor=base](z){flatgebouwen} ;}

\tikz[remember picture,overlay]{%

\draw[->,thick](z) edge [bend left] (verwijzing1);

}, kubistisch motief, enz.

\end{document}

Op woensdag 27-04-2011 om 20:54 uur [tijdzone +0200], schreef J.A.J.
Pater: