[Tex-nl] Pijltjes die verwijzen naar een bepaald punt op een afbeelding

Piet van Oostrum piet at vanoostrum.org
Wed Apr 27 20:47:58 CEST 2011

Koen Wybo wrote:

 > Dag iedereen,
 >

 > Een grafisch probleem: is het mogelijk om een woord of zin uit een
 > tekst te laten verwijzen naar een bepaald punt op een afbeelding (dit
 > is een png)? Het is mogelijk in LibreOffice (zie voorbeeld) maar het
 > is uiteraard niet de bedoeling om een WYSIWYG te gebruiken ;-) Op
 > http://www.godsdienstig.be/latex/voorbeeld-pijltjes.pdf kun een
 > voorbeeld zien wat ik ongeveer wens te bereiken.  Alle suggesties of
 > verwijzingen naar documentatie zijn welkom.

Die link doet het niet bij mij, dus ik moet maar gokken wat je bedoelt. Je kunt in LaTeX een picture-omgeving over je afbeelding heen leggen. Meestal neem je dan een picture ter grootte van 0 bij 0, zodat het geen ruimte inneemt. daarin leg je met \put dan stukken tekst of andere elementen. Die vallen dan formeel buiten de picture-omgeving maar dat is geen bezwaar. Je moet natuurlijk wel zelf de coordinaten van de elementen uitrekenen.

Voorbeeld:
\setlength{\unitlength}{1mm}
\begin{picture}(0,0)
\put(10,20){Tekst}