[Tex-nl] Migreren naar pdfLaTeX

Johan Vromans jvromans at squirrel.nl
Fri Apr 15 23:35:08 CEST 2011

Bart Pauwels <bps1572 at mail.be> writes:

> hebben de pdf pagina's die je invoegt dezelfde afmetingen als de
> ruimte binnen de cropmarks, (107 x 177) ?

Nee, deze pdf pagina's zijn a4 met in het midden, gecentreerd, het
kleine paginaatje.

Dit is ook de reden waarom het invoegen niet werkt. Als ik ze als a4
invoeg dan krijg ik de juiste printout, maar geen cropmarks (deze vallen
immers buiten de a4). Als ik ze invoeg als 107x177 pagina dan wordt de
a4 pagina verkleind tot 107x177 waardoor de uiteindelijke bladspiegel
wel heel erg klein wordt.

> Je situatie is waarschijnlijk ingewikkelder dan ik me voorstel.

De grootste ingewikkeldheid zit/zat in het minutieus uitpluizen van de
juiste margins en offsets om aan de specificaties van de drukker te
voldoen.

Ik heb dus maar weer de stoute schoenen aangetrokken, printjes gemaakt,
de lineaal erbij enzovoorts. Ik had:

    \topmargin 23mm
    \headheight 0mm
    \headsep 0mm
    \footskip 11.5mm
    \textheight 146mm
    \textwidth 82.5mm
    \frenchspacing
    \oddsidemargin 33mm
    \evensidemargin\oddsidemargin
    \setlength{\RaggedRightRightskip}{0pt plus 10mm}
    \setlength{\RaggedRightLeftskip}{0pt}

Na enkele iteraties kom ik op:

    \usepackage[paperwidth=107mm,paperheight=177mm]{geometry}
    \topmargin -14mm
    \headheight 0mm
    \headsep 0mm
    \footskip 11.5mm
    \textheight 146mm
    \textwidth 82.5mm
    \frenchspacing
    \oddsidemargin -13.2mm
    \evensidemargin\oddsidemargin
    \setlength{\RaggedRightRightskip}{0pt plus 10mm}
    \setlength{\RaggedRightLeftskip}{0pt}
    \usepackage[cam,axes,noinfo,a4,center,pdftex]{crop}

Het resultaat zie je in http://www.squirrel.nl/pub/xfer/crop2.pdf .
Ik heb de 'oude' cropmarks er ook in laten zitten. Er zitten minimale
verschillen tussen de oude en de nieuwe cropmarks maar vooralsnog valt
dat binnen de marges van de snijmachines.

Bedankt voor de tips!

-- Johan