[Tex-nl] acceptgiro's

Hendri Hondorp hendri at cs.utwente.nl
Wed Oct 27 11:59:39 CEST 2010

  On 27/10/10 10:05, Rene Borchers wrote:
> Na een paar dagen rond googlen naar een oplossing om ipv met excel/word
> mijn acceptgiro's (400+)  te printen met Latex nog geen stap verder.
>
> Nu maar een mailtje naar de experts. Wie kan mijn een duwtje in de goede
> richting geven?
>
> Groet
>
> Rene
Mbv het textpos package kun je de tekst op de exacte positie plaatsen.
De tekst die onderaan de acceptgiro komt te staan moet in een bepaald
font geprint worden, zodat de giro-centrale OCR kan toepassen om deze te
lezen. Bij ing.nl staat bijv:

"U kunt het beste printen met een laserprinter. Voor de teksten op het
blauwe gedeelte werken de lettertypes Pica, Elite, Courier en OCR-B het
beste. De lettertekens moeten gaaf en diepzwart worden geprint. In de
coderegel, de witte balk onderaan de acceptgiro, mag uitsluitend
lettertype OCR-B worden gebruikt."

Ik denk dat je dat al wel wist. LaTeX heeft een package ocr-latex.sty
dus de fonts OCR-B kun je gebruiken.

Ik meen me te herinneren dat er ooit eerder over dit onderwerp
gediscusseerd is, maar ik kan het niet terug vinden.

Hendri Hondorp