[Tex-nl] Tegelijk centreren en uitlijnen op decimaalteken in een kolom

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Sun Nov 21 04:16:10 CET 2010

Hallo allemaal,

Zoals al veel vaker in de wereld van latex: het probleem waar je mee zit is al eens eerder voorgekomen en iemand heeft er een style file voor geschreven. In dit geval: het siunitx pakket ondersteunt verschillende vormen van uitlijnen in tabellen volgens de regels van het SI. In principe is het pakket beschikbaar in texlive en dergelijke maar anders even via Google en CTAN makkelijk te vinden.

Er zijn overigens 2 goede pakketten voor SI gerelateerde dingen: SIunits en siunitx. Ik gebruik SIunits heel vaak en heb er goede ervaringen mee. Er zit onder andere een macro \power{x}{y} die in feite niets anders doet dan $x^y$ maar het werkt wel heel makkelijk. Het siunitx pakket heb ik nog nooijt gebruikt, maar ik heb het ooijt op mijn lijstje van "pakketten die ik nog eens moet bestuderen" gezet, met name vanwege het uitlijnen van tabellen.

Groeten,
Wilfred