[Tex-nl] arabisch

Wilfred van Rooijen wvanrooijen at yahoo.com
Mon Nov 8 00:41:49 CET 2010

Hallo Dick,

In dit geval zou ik xelatex aanraden. Xetex is een nieuwe tex-engine die UTF volledig ondersteunt. xetex en xelatex zitten in alle moderne tex distributies. Voor meer info:

http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&id=xetex

In jouw geval zou je het volgende doen:

- Maak je texfile, en sla die op in UTF-8 codering
- Zorg ervoor dat er een "arabisch" OTF of TTF font op je systeem staat - als je dat niet beschikbaar hebt, kan je het Scheherazade font downloaden.

http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&id=ArabicFonts

- Met het fontspec pakket kun je in je tex-file het gewenste font instellen, dus Scheherazade of iets dergelijks.
- Compileer je file met xelatex, en een PDF is het resultaat.

Probeer het eens, je zal zien dat het een hoop gezeur met allerlei alfabetten oplost.

Groeten,
Wilfred