[Tex-nl] psfrag-achtig alternatief voor pslatex-files?

Hugo Coolens hugocoolens at gmail.com
Fri Dec 17 12:05:50 CET 2010

Op 16 december 2010 01:02 schreef Wilfred van Rooijen <wvanrooijen at yahoo.com
> het volgende:

> Hallo,
>
> Inderdaad, je zou zeggen dat er wel iemand een pakketje heeft gemaakt.
> Maarrrr.... ik heb jouw file "relplots.tex" nog even bekeken, en ik zie op
> het einde van die file dingen als :
>
>   \put(12971,9075){\makebox(0,0)[r]{\strut{}beta1}}%
>
> Jouw suggestie bracht me op het idee zoals ik dat nu in de lijst  zoeven
gepost heb.

> Ik neem aan dat dat de constructies zijn die jij door \beta wil vervangen.
> Kun je in het plot-progamma niet gewoon $\beta_1$ als string meegeven in
> plaats van beta? Dan ben je meteen klaar. Of desnoods iets als
> \ensuremath{\beta_1}?
>
> Verder had ik nog nooijt gehoord van wxMaxima, dus ben ik eens gaan kijken,
> en ik zie dat het een GUI-versie van het programma "maxima" waar ik ook nog
> nooijt van had gehoord. Heb ik gelijk dat maxima eenzelfde soort functie
> heeft als "Maple", met andere woorden een pakket voor symbolische wiskunde?

Inderdaad ik gebruik (wx)maxima als vervanger voor Maple, er bestaat
overigens een prima inleidende cursus bij Open Universiteit voor dit pakket:
http://www.ou.nl/eCache/DEF/2/23/330.html

Deze cursus is weliswaar op middelbaar niveau maar prima bruikbaar als
eerste kennismaking.
Wat ook zeer interessant is aan maxima is de heel actieve ontwikkeling ervan
door een groepje gedreven mensen, die zelfs voor newbies steeds de tijd
nemen om te helpen. De gebruikerslijst maxima at math.utexas.edu verdient wat
mij betreft de 1ste prijs voor open source support en is voor mij het bewijs
dat de bewering "dat je met open sourde soft" geen support krijgt nergens op
slaat.

Als vervanger voor matlab gebruik ik overigens octave in combinatie met
octplot om ook de "grafische compatibiliteit" te verhogen.

mvg.
hugo